iklan

Lauterbrunnen

Thursday, 18 December 2014

Kuini Santan...

Musim kuini yang dah lama berlalu..., tapi baru nak masuk cerita dalam blog...



Ada sebatang pokok kuini yang ditanam oleh Arwah Ayah kat depan rumah. Alhamdulillah tahun ni berbuah agak banyak dan isinya sangat manis dan tak ada yang berulat. Sempat memberi rasa kepada jiran-jiran juga. Semoga mendapat sedikit keberkatan kepada tuan yang menanamnya.

Bila ada buah kuini yang masak serentak dalam 4- 5 biji memang ni je lah yang saya buat. Sebab semuanya suka. Kuini santan..., resepi drp arwah mak...

Bahan-bahan :

4 biji Buah kuini dikupas dan disincang isinya
4 sudu gula
secubit garam
2- 3 cawan santan segar atau santan kotak

Campurkan semua...


Simpan dalam peti ais hingga sejuk, baru makan..., sedappppp...

Pulut Kuning...



Pulut Kuning makan dengan kari daging pekat, sambal tumis dan ulamkan timun...


Bahan-bahan

1 kg pulut
2 cawan santan pekat + 2 sudu garam + 2 sudu gula
kunyit serbuk
asam keping

Pulut di rendam dengan kunyit serbuk dan asam keping selama 2 hingga 4 jam.
Toskan air dan lalukan dgn air untuk basuh lebihan kunyit.
Kukus pulut selama 30 minit.


Lepas 30 minit kukus, angkat pulut dan masuk dalam besen besar.
Arunkan dengan santan dan biar santan meresap.

Kukus lagi selama 20 - 30 minit.
Siap..




Popia Goreng n Homemade Sauce



Popia goreng ni mcm biasa sahaja resepinya...

Goreng sayur2 pilihan seperti kobis, carrot, cendawan, sengkuang, tauge dll yang disukai dengan bawang putih dan bawang besar, Perencahnya boleh letak udang yang dicincang. Jangan bubuh air masa masak, biar agak kering.

Lepas tu gulung dalam kulit popia dan goreng.

Sos Pencicah

15 biji lada merah dibuang biji
10 biji cili padi
3 ulas bawang putih
1/2 cawan gula
3 - 4 sudu cuka
garam

Mesin hingga halus cili dan bawang putih.
Masukkan dalam periuk dan masukkan gula cuka dan garam.
Sesuaikan rasanya.
Masak hingga pekat.